نمایشگاه مجازی کتاب تمدید نمی‌شود


۱۴۰۲/۰۲/۳۰ - ۲۱:۵۰ | کد خبر: ۳۳۹۸۸ چاپ

سخنگوی نمایشگاه کتاب با ارائه آماری درباره تخلف‌ها‌ و میزان فروش سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران گفت، نمایشگاه مجازی کتاب تمدید نخواهد شد.

نمایشگاه مجازی کتاب تمدید نمی‌شود

کلانشهر: علی رمضانی، سخنگو و قائم‌مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در آخرین نشست روزانه خود در نمایشگاه در روز شنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه، در سخنانی اظهار کرد: نمایشگاه یک فرصت یازده‌روزه محدود بود و استقبال مردم نشان داد علی‌رغم مشکلات اقتصادی، مردم پیوندشان را با کتاب قطع نمی‌کنند. کار نمایشگاه امروز برای برگزارکنندگان تمام نمی‌شود و تازه دسته‌بندی و ارزیابی فعالیت‌های نمایشگاه آغاز می‌شود.

 

او با بیان این‌که اهالی رسانه هم به میدان آمدند، بیان کرد: انتظار داریم اگر در این مدت به نتایج خوبی از همراهی رسیدیم این همکاری منحصر به این ۱۰ روز میان اهالی نشر و رسانه‌ها نباشد. استقبال این روزها مدیون حرکت رسانه‌ها در جهت معرفی و دعوت مردم به نمایشگاه است. 

 

 به گفته او در پویش «ایده‌پردازی برای نمایشگاه دوست‌داشتنی من» ۲۱۰۰ ایده به مجموعه ارائه شده که مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و دریافت این ایده‌ها ادامه خواهد داشت.

 

رمضانی افزود: روز گذشته، گروه تئاتری نمایش صحنه‌ای با پرفورمونس شخصیت‌های بزرگ ادبی چون فردوسی و سعدی را در محل برگزاری نمایشگاه اجرا کردند. همچنین ۳۷ نشست در سراهای نه‌گانه مصلی برگزار شد. در حوزه مشاوره تخصصی کتاب ۵۱۸۰ نفر به بخش مشاوره ما مراجعه کردند. همچنین مراجعه ۴۵ هزار مراجعه‌کننده به کمیته اطلاع‌رسانی ثبت شد.

 

سخنگوی نمایشگاه کتاب درباره تخلف‌ها نیز گفت: در کمیته رسیدگی به تخلفات، برای چهار ناشر متخلف به دلیل عرضه و فروش کتاب‌های مغایر ضوابط نشر، حکم صادر شد. آن‌ها به تعهد کتبی، رفع تخلف، تعطیلی غرفه و پنل مجازی به مدت یک روز محکوم شدند. عرضه و فروش کتاب زبان اصلی و افست توسط ناشران، تخلف دیگری بود که به اخذ تعهد کتبی مبنی بر رعایت مقررات و عدم تکرار و درج در پرونده محکوم شد. 

 

او ادامه داد: تخلف یک غرفه برای تعطیلی بدون هماهنگی با مسئولان سالن و استفاده از کارتخوان شخصی بود که اخذ تعهد کتبی، رفع تخلف و درج در پرونده رای صادره برای این متخلف بود. مورد دیگر تصرف غیرقانونی غرفه مجاور توسط یک ناشر بود که به اخذ تعهد کتبی و رفع تخلف محکوم شد. مورد دیگر عدم رعایت حجاب و شئونات مطابق آیین‌نامه بود، که ناشر متخلف شناخته شد و به توبیخ کتبی بدون درج در پرونده محکوم شد.

 

قائم‌مقام نمایشگاه کتاب افزود: تخلف ناشر آموزشی مورد دیگر بود که مبنی بر پخش تراکت ثبت نام کلاس‌های خصوصی رباتیک بود که به اخذ تعهد و درج در پرونده و رفع تخلف محکوم شد. تخلف دو ناشر تبلیغات غیرمرتبط با شرح فعالیت‌های نمایشگاه بود که به اخذ تعهد کتبی، عدم تکرار و رفع تخلف محکوم شد. ناشری نسبت به موضوع سفارشات ارسال‌نشده بخش مجازی متخلف شناخته شد زیرا ۵۰درصد تاخیر در ارسال داشتند که پنل او بسته شد.

 

او درباره میزان فروش نیز گفت: نمایشگاه تا ساعت ۲۱ روز جمعه (بیست و نهم اردیبهشت‌ماه) در بخش حضوری ۲۲۵ میلیارد تومان خرید ثبت کرد که ۱۶۵ میلیارد در کارت‌خوان‌های رسمی و ۷۵ میلیارد تومان نیز به صورت خرید نقدی، کارت ‌به کارت و کارت‌خوان غیررسمی بوده است. در بخش مجازی نمایشگاه هم ۱۱۴ میلیارد تومان فروش ثبت شد که ۹۵ میلیارد تومان مربوط به ناشران و ۱۹ میلیارد تومان مربوط به کتابفروشان است. در مجموع نمایشگاه ۳۳۹ میلیارد تومان فروش را ثبت کرد و در بخش مجازی بیشتر از یک میلیون نسخه کتاب خریداری شد.

 

سخنگوی نمایشگاه کتاب همچنین تاکید کرد بخش مجازی نمایشگاه تمدید نخواهد شد. 

 

رمضانی در پاسخ به پرسشی درباره رایزنی برای مهمان ویژه سال آتی گفت: در این راستا گفت‌وگویی‌هایی صورت نگرفته اما دو کشور هند و ترکیه ابراز تمایل کردند تا به عنوان «مهمان ویژه» در سال آینده حضور یابند، اما نمایشگاه هنوز مذاکراتی در این راستا نداشته است. ما پس از بررسی جوانب و مجموع سیاست‌ها مهمان را معرفی خواهیم کرد. البته این موضوع در دو نمایشگاه استانبول و دهلی نو مطرح شد که ایران در آن‌ها شرکت کرده بود ولی هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. از اولین اقداماتی که برای نمایشگاه آینده صورت بگیرد، رایزنی‌ در این زمینه خواهد بود.

 

او درباره تعداد محرومان قطعی از نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ گفت: در جلسه آتی جمع‌بندی اعلام خواهد شد.