جنگل های مخروبه گیلان احیا می شوند


۱۴۰۲/۰۳/۰۲ - ۱۸:۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۵۸ چاپ

مدیرکل منابع طبیعی گیلان نهال های تولید شده را غالبا از نوع بومی و جنگلی شامل افرا و شیردار و توسکا و بلوط و ون و کاج تدا و کاج کریپتومریا اعلام کرد و گفت: اقدام به تولید نهال صنوبر نیز کردیم که به صورت رایگان جهت زراعت چوب توزیع می شود.

جنگل های مخروبه گیلان احیا می شوند
کلانشهر: سرخوش کرم زاده مدیرکل منابع طبیعی گیلان از فعالیت ۹ نهالستان دولتی در سطح استان خبر داد و گفت: در بخش دولتی بیش از چهار میلیون و ۴۰۴ هزار و ۵۰۰ اصله نهال تولید کردیم و آماده کاشت در فصل کاشت سال جاری است.

کرم زاده با اشاره به اجرای طرح ملی و مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت در طول چهار سال، اظهار کرد: تعهد استان گیلان تولید و کاشت سالانه هشت میلیون اصله نهال است که در مجموع چهار سال به ۳۲ میلیون اصله می رسد.

وی از تولید سالانه بالغ بر ۹ میلیون اصله نهال در استان گیلان خبر داد و افزود: این نهال ها هم در نهاستان های دولتی و هم توسط بخش خصوصی تولید می شود و لذا طبق برنامه ریزی ها طی امسال بالغ بر ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار اصله نهال تولید خواهیم کرد که بیشتر از تعهد هشت میلیون اصله است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان بخشی از نهال‌های تولید شده توسط بخش خصوصی را ویژه زراعت چوب دانست و تصریح کرد: برخی از شهرستان ها به ویژه صومعه سرا و آستانه اشرفیه در حوزه صنوبرکاری پیشگام هستند و مساحت بالایی را به زراعت چوب در اراضی مستثنیات اختصاص داده اند.

کرم زاده، با بیان اینکه هم اکنون در حال تولید نهال برای طرح یک میلیارد اصله درخت هستیم، عنوان کرد:فقط در نهالستان پیلمبرای اداره کل منابع طبیعی استان بالغ بر سه میلیون اصله نهال تولید شده؛ این در حالی است که طی سنوات گذشته علیرغم وجود ظرفیت مناسب، حدود یک میلیون اصله نهال در این نهالستان تولید می شد.

وی با اشاره به انجام عملیات وجین و رشد نهال در نهالستان های گیلان، خاطرنشان کرد: این نهال ها را به مرحله کاشت خواهیم رساند و خوشبختانه هم اکنون از وضعیت کمی و کیفی خوبی برخوردار هستند و به گفته رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، یکی از نهالستان های الگو در سطح ملی است.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، از فعالیت ۹ نهالستان دولتی در سطح استان در کنار نهالستان های بخش خصوصی خبر داد و بیان کرد: در بخش دولتی بیش از چهار میلیون و ۴۰۴ هزار و ۵۰۰ اصله نهال تولید کردیم و آماده کاشت در فصل کاشت سال جاری است که از مهرماه آغاز می شود.

وی نهال های تولید شده را غالبا از نوع بومی و جنگلی شامل افرا و شیردار و توسکا و بلوط و ون و کاج تدا و کاج کریپتومریا و... دانست و متذکر شد: اقدام به تولید نهال صنوبر نیز کردیم که به صورت رایگان جهت زراعت چوب توزیع می شود.

کرم زاده با اشاره به توزیع نهال های طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت بین ادارات و دستگاه ها و مدارس و شهرداری ها و بیمارستان ها و... که دارای فضای مناسب برای ایجاد پوشش گیاهی هستند، گفت: بخش دیگری از نهال ها را در اراضی جنگلی می کاریم؛ برخی از مناطق جنگلی مخروبه بوده و به صورت لکه ای در جریان رانش و حریق و پروژه های راه و... دچار آسیب شده اند و لذا اقدام به احیا و توسعه جنگل از طریق نهالکاری می کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه به طور میانگین در هر هکتار ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ اصله نهال کاشته می شود، اضافه کرد: طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت رویکرد مردمی دارد و با کمترین اعتبارات دولتی دنبال می شود لذا خواستار مشارکت مردم در امر نهالکاری هستیم. خوشبختانه زراعت چوب در استان گیلان نهادینه شده و مردم از سنوات گذشته اقدام به تولید نهال و زراعت چوب می کنند.

وی با اشاره به تعهد ۱۸۰۰ هکتاری زراعت چوب در استان گیلان طی سال گذشته، تصریح کرد: ۸۰ درصد کار عملیاتی شده و در ۸۰۰ هکتار زراعت چوب را انجام دادیم و مابقی عرصه ها به صورت توده های جنگل طبیعی تحت حفاظت قرار گرفته است.

نظر شما:

security code