khanekhodro

سایپا با حذف و یا اضافه کردن یکی دو حرف انگلیسی پس از نام خودروهای قبلی قیمت‌گذاری شده، به بهانه اینکه این نوع خودرو توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری نشده، درخواست قیمت‌گذاری می‌دهد و با افزودن یک آپشن ساده کم‌هزینه، چند ده میلیون تومان مجوز افزایش قیمت از شورای رقابت می‌گیرد.

ترفند جنجالی سایپا برای افزایش قیمت خودروها

کلانشهر: اخیرا قیمت ۵ محصول سایپا که طبق ادعای شورای رقابت در نرخ‌گذاری‌های قبلی تعیین نشده بود، تعیین شد، این خودروها همان خودروهایی است که شورای رقابت در نرخ‌گذاری قبلی قیمت مشخص برای آنها تعیین کرده است، اما سایپا با حذف و یا اضافه کردن یک حرف انگلیسی پس از نام خودروهای قبلی قیمت‌گذاری شده، به بهانه اینکه این «نوع خودرو» از سوی شورای رقابت قیمت‌گذاری نشده است، درخواست قیمت‌گذاری می‌دهد و با افزودن مثلا یک «دی‌لایت» (لامپ روشن در روز) که شاید ۵۰۰ هزار تومان هم هزینه ندارد، تا ۳۰ میلیون تومان به قیمت خودرو قبلی اضافه می‌کند.

 

شورای رقابت در جلسه روز ۲۱ شهریور امسال‌ و پس از چند ماه تعلل،‌ قیمت ۵ محصول شرکت سایپا که در سامانه یکپارچه عرضه خودرو به فروش رفته بود، را اعلام کرد.

 

متقاضیان خودروهای سایپا در سامانه یکپارچه بعد از حدود پنج ماه بلاتکلیفی و سردرگمی، ‌با قیمت‌هایی جدیدی‌ مواجه شدند که بدون ملاحظه حقوق مصرف‌کننده، یک‌جانبه به سود خودروساز تعیین شده است.

 

طبق جدول اهلام شده، قیمت فروش محاسباتی درب کارخانه شاهین اتومات بیش از ۵۴۵ میلیون و ۹۹۲ هزار تومان، ساینا DA-S بیش از ۲۷۳ میلیون تومان، ساینا GX‌ بیش از ۲۸۳ میلیون میلیون تومان، اطلس G‌ بیش از ۳۴۴ میلیون تومان و ‌کوییک GXR‌ بیش از ۳۲۱ میلیون و ۵۳۷ هزار تومان ‌اعلام شد.

 

‌قیمت فروش محصولات سواری تولید داخلی گروه سایپا در بهار امسال در ‌خودروهایی مانند ساینا S، ساینا S دوگانه سوز و ساینا S اتوماتیک از ۲۰۸ تا ۲۷۹ میلیون تومان بود، در خودروهایی مانند کوییک گیربکس معمولی، کوییک S، کوییک R‌، کوییک اتوماتیک پلاس نیز بین ۱۶۶ تا ۲۷۵ میلیون تومان و قیمت خودروی شاهین نیز ۳۶۰ میلیون تومان تعیین شده بود.

 

‌قیمت‌های خودروهای سایپا در بهار امسال‌ به‌طور متوسط نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد افزایش داشت.

 

درواقع شرکت سایپا در خودروهایی نظیر ساینا و کوییک، ‌بدون تغییر اساسی در موتور، بدنه یا سیستم‌های این دو خودروی پرفروش‌، صرفا به بهانه اضافه کردن یکی دو آپشن محدود،‌ اقدام به تغییر نام این محصولات کرده و سپس از شورای رقابت مجوز افزایش چند ده میلیون تومانی آنها را گرفته است، در حالی که همان‌طور که گفته شد آپش‌نهای نصب شده هزینه به مراتب کمتری نسبت به رقم اضافه شده به قیمت این خودروها را دارد.

 

در واقع سایپا با این ترفند، نسبت به قیمت‌های ابتدای امسال مجوز گرانی چند ده میلیون تومانی را از شورای رقابت گرفته است در حالی که شورای رقابت باید حتما به موضوع قدرت خرید مردم و میزان هزینه تولیدکننده توجه کند.