در حاشیه پیشنهاد جابجایی نخل های پیاده راه رشت

درختان ناپدید شده و گل هایی که می توانند رشت را بدون هزینه زیبا کنند


۱۴۰۰/۱۰/۰۴ - ۱۱:۲۴ | کد خبر: ۱۷۶۹۵ چاپ

طرح دالان گل برای نخل‌های خیابان مطهری و خیابان حافظ نیز قابل اجرا است به علت ارتفاع زیاد نخل‌ها، علاوه بر نداشتن زیبایی خاص، مردم فقط تنه نخل‌ها را می‌بینند. برای همین منظور با کاشت انواع پیچک رونده مثل پیچ گلیسیرین و امتداد این گلها با سیم بکسل به دوطرف درختان بلوار می‌توان طاق نصرتی از گل‌های طبیعی را شاهد بود

درختان ناپدید شده و گل هایی که می توانند رشت را بدون هزینه زیبا کنند
کلانشهر؛رضا حقی- در سال ۹۵ موقعی که آقای مرتضی عاطفی شهردار کنونی کیاشهر، شهردار منطقه ۲ رشت بود، طرحی به ایشان ارائه دادم، مبنی بر ایجاد فضای سبز بیشتر در پیاده راه فرهگی رشت.

این طرح شامل چند بخش بود.

 اول،جابجایی نخل‌های تزیینی پیاده راه - اعتقاد دارم نخل نماد شهرهای جنوب است و با وجود قدمت کاشت طولانی در این شهر از اول نباید در رشت کاشته می‌شد -

  دوم،هر قسمت پیاده راه به کاشت یک میوه،از جمله خیابان امام خمینی کاشت ازگیل یا کونوس خیابان سعدی آلوچه قرمز و خیابان علم‌الهدی - چون درختان کمتری دارد احتیاج به میوه‌ایی که خزان نداشته باشد و در عین حال مثمر بودن، همیشه سبز باشد، درخت انبه یا ازگیل ژاپنی -اختصاص یابد.

 سوم، کاشت گل پیچ گلیسیرین در پایین تیرهای فلزی جهت ایجاد دالان  گل طبیعی در پیاده راه بود - چون تیرهای فلزی روشنایی، خود به ستون عمودی زیبای گل تبدیل می‌شوند و گل گلیسیرین به علت رشد زیاد و خاصیت تنیدن دور درخت، سیم و یا هر چیز دیگری بعد از رشد عمودی به علت داشتن سیم بکسل به دو طرف خیابان روی سیم‌ها حرکت می‌کند و علاوه بر ایجاد یک منظره زیبا با انجام این کار دالان گل طبیعی ایجاد می‌شود، چون پایه‌های فلزی در وسط و دوطرف پیاده راه موجود است و سیم بکسل نیز این سه نقطه را به هم متصل کرده است، می‌توان با کاشت گل گلیسیرین این زیبایی را رقم زد.

ایشان ضمن تایید اولیه پیشنهاد گفتند با آقای مهندس مهاجر مشاور ایشان ومسئول فضای سبز پیاده راه و همچنین شرکت پلشیر پیمانکار پیاده راه باید مشورت شود و بعد از موافقت انان کار انجام می‌شود.

 جلسه‌ای که با مهندس مهاجر داشتم ایشان گفتند این کار یک مسئله تخصصی است و از رشته تحصیلی من پرسیدند. گفتم رشته دانشگاهی من  تاتر است و کارگردان تاتر هستم ولی در زمینه‌های باغبانی و کشاورزی سال‌هاست که تجربه عملی دارم و چند سال به عنوان پژوهشگر باغبانی و کشاورزی به عنوان نفر برگزیده شهرستان و استان انتخاب شده‌ام.

 ضمن دعوت ایشان به باغ شخصی خودم و نشان دادن بیش از ۳۰۰ گونه مختلف ازمیوه‌ها و گیاهان مختلف ایشان متقاعد شدن این کار در پیاده راه انجام شود. به اتفاق ایشان جلسه‌ای با مهندسان شرکت پلشیر برگزار شد. مهندسان شرکت مذکور با کاشت میوه‌ها در پیاده راه موافقت کردند ولی برای کاشت گل گلیسیرین در مسیر  وسط خیابان امام خمینی گفتند به علت عبور کابل‌های برق و مخابرات نمی‌شود زیر پایه‌های فلزی کنده کاری انجام داد.

پس از مشورت با مهندس مهاجر پیشنهاد دادیم چون کنده کاری زمین امکان ندارد گلدان‌هایی زیر پایه‌های برق ایجاد می‌کنیم و گل‌ها را در داخل گلدان می‌کاریم. آنان این طرح را قبول کردند. با پیگیری مهندس مهاجر، ساخت گلدان‌ها و کاشت درختان میوه و گل‌های گلیسیرین در اسرع وقت انجام شد.

اما، در مورد انتقال نخل‌ها گفتند به مصوبات شورا و مقام‌های بالاتر نیاز است. ایشان در حال پیگیری کارها بودند که آقای مرتضی عاطفی از سمت شهرداری منطقه دو کنار رفتند. بعد از رفتن ایشان مسئله جابجایی نخل‌ها راکد ماند و به علت نامعلومی نصف درختان  آلوچه خیابان سعدی نیز برداشته شد! و به جای آن درختان دیگری کاشته شد و درخت‌های انبه خیابان علم الهدی نیز ناپدید شدند!

 حالا بعد از گذشت حدود شش سال از آن ماجرا که دوباره مسئله جابجایی نخل‌های پیاده راه توسط آقای کارگرنیا رئیس شورای شهر رشت مطرح شده (بیشتر بخوانید) و مهندس مهاجر نیز معاون فنی و اجرایی سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری رشت را به عهده دارند این کار می‌تواند به راحتی انجام گیرد.

  طرح دالان گل برای نخل‌های خیابان مطهری و خیابان حافظ نیز قابل اجرا است  به علت ارتفاع زیاد نخل‌ها، علاوه بر نداشتن زیبایی خاص، مردم فقط تنه نخل‌ها را می‌بینند. برای همین منظور با کاشت انواع پیچک رونده مثل پیچ گلیسیرین و امتداد این گلها با سیم بکسل به دوطرف درختان بلوار می‌توان طاق نصرتی از گل‌های طبیعی  را شاهد بود.

 یا با کاشتن گلهای رونده دیگر مثل گل پیچ اناری، گل نسترن در رنگ‌های مختلف، یا نیلوفر، ستون‌های عمودی گل‌های طبیعی  ایجاد نمود.

ستون‌های گل عمودی جلوه‌ایی خاص به خیابان‌های رشت می دهد و علاوه بر زیبایی بصری و پوشاندن تنه نخل‌ها، فضای سبزرشت  به یک برند فضای سبز شهری در بین شهرها تبدیل خواهد شد.

در بعضی از خیابان‌ها می توان  نسبت به کاشت پیچک هایی که خزان ندارند و همیشه سبز هستند مثل - پاپیتال - اقدام نمود، و یا به صورت مخلوط یک در میان، یکی خزان کننده و یکی همیشه سبز نسبت به کاشت انواع پیچک ها در کنار نخل ها اقدام  نمود.

 در واقع نخل‌ها کار اسکلتی محکم برای گلهای رونده را انجام خواهند داد، با این اقدام با هزینه ایی کم باعث خلق جلوه های بصری زیبا و منحصر به فردی در سطح شهر را شاهد خواهیم بود.