پیشنهادی برای مدیرانی که قرار است پارک ۴۵۰ هکتاری جاده لاکان را بسازند

احیای جذابیت های رشتِ قدیم با احداث یک پارک تاریخی کاربردی


۱۴۰۱/۰۲/۱۶ - ۲۱:۵۷ | کد خبر: ۲۱۲۳۲ چاپ

در احداث این پارک می توان به گونه ای برنامه ریزی کرد که هیچ بودجه‌ای از منابع شهرداری هزینه نشود بلکه با واگذاری زمین به بخش خصوصی از همان سال اول می‌تواند منبع تأمین درآمد پایداری برای شهرداری ایجاد شود

احیای جذابیت های رشتِ قدیم با احداث یک پارک تاریخی کاربردی
کلانشهر :رضا حقی- در چند دهه متوالی تنها جای دیدنی شهر رشت میدان شهرداری و بازار رشت است و به ظاهر این امر همچنان ادامه دارد.

معماری خاص به همراه بازاری سنتی که با تمام فراز و فرود‌هایش هنوز با محصولات بومی و آوای دلنشین فروشندگان جلوه‌ای خاص برای هر مسافری دارد که این امر برای شهروندان رشتی بااحساس هویتی آرام بخش همراه با خرید مایحتاج روزمره زندگی است.

معماری ساختمان‌های شهرداری، اداره پست، هتل ایران سابق، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری-معروف به استانداری سابق-با همان معماری اولیه تا کنون پابرجا مانده است و با وجود اخبار فراوان در مورد مرمت و بازسازی آن هنوز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

ولی معماری بازار و ساختمان‌های تجاری مربوط به یک صد سال گذشته دیگر وجود ندارد و به طور کامل از بین رفته است.

تبدیل رشت به ‌یکی از قطب‌های گردشگری

ایجاد پارک موضوعی* تاریخی رشت ۱۳۰۰ می‌تواند این معماری و هویت بومی را تا سالیانی متمادی زنده نگه دارد با احداث این پارک در قسمتی از پارک ۴۵۰ هکتاری جاده لاکان که هنوز در مرحله مطالعه است، می‌تواند رشت را به‌یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل کند.

در این پارک تاریخی می‌توان ساختمان‌های اداره پست، هتل ایران، شهرداری و ساختمان استانداری سابق را به همین صورت ساخت. خیابان علم الهدی وسبزه میدان و بازار رشت به سبک معماری یک قرن گذشته احداث شود. خیابان‌ها سنگفرش، وسیله ایاب و ذهاب داخل خیابان‌ها اسب و درشکه قدیمی باشد و چند ماشین قدیمی به صورت نمادین در خیابان‌ها قرار بگیرد.

مغازه‌ها با معماری قدیمی با شیروانی و پوشش سقف سفال و در و پنجره‌های قدیمی چوبی باشد و در، کف تا ارتفاع حدود یک متر دارای کرسی باشد که از روی عکس‌ها و فیلم‌های قدیمی عیننا اجرا شود.

ساختمان‌های دهه سی و چهل مثل هتل ساوی، سینما‌های سپیدرود، آسیا، سعدی شهرطلایی و تماشا خانه گیلان با همان کاربری احداث شود.


این پارک مثل شهرک‌های سینمایی ساخته نشود. در شهرک‌های سینمایی در بسیاری از مواقع فقط نمای ساختمان‌ها را می‌بینیم و فضای داخلی ساختمان‌ها بازسازی نمی‌شوند. این ساختمان‌ها به طور کامل احداث ‌شود، مغازه‌ها با همان کارکرد مغازه و شغل‌های قدیم وسینما‌ها، هتل و تماشاخانه با همان کارکرد اصلی مورد بهره‌برداری قرار بگیرند. از ساختمان‌های شهرداری، استانداری سابق واداره پست می‌توان از فضای داخلی آن به عنوان گالری یا موزه استفاده شود یا به طور دومنظوره قسمتی به شکل گالری و موزه قسمتی به شکل رستوران و کافه یا سالن همایش مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

در این پارک تاریخی ماشین‌های امروزی اجازه ورود ندارند ودر پارکینگی جنب این پارک تاریخی استقرار ‌یابند.

کل مجموعه این پارک به منظور مراکز تفریحی و گردشگری وفرهنگی مورد استفاده قرار بگیرند.

کسبه برای جذابیت بیشتر و جلب توریست با همان لباس و آرایش یکصد سال گذشته در سر کار خود حاضر ‌شوند. موسیقی آن دوره از مغازه‌ها پخش ‌شود. روزنامه‌ها ومجلات همان زمان در معرض دید گردشگران قرار بگیرد. و در سطح خیابان‌ها نقالی و پرده خوانی ومعرکه‌گیری اجرا شود.

مغازه‌های شغل‌های منسوخ شده مثل چلنگری، مسگری، پالان دوزی، لحاف دوزی برای ایجاد جذابیت دایر باشد. قهوه خانه‌ها نیز با همان وسایل وظروف و چیدمان یکصد سال گذشته از مشتریان پذیرایی کنند.

کلیه بازدید‌کنندگان انگار در ماشین زمان مسافرت کرده‌اند وبه یکصد سال قبل برگشته‌اند و یا از نزدیک شاهد فیلمی هستند که خود در آن فیلم ایفای نقش می‌کنند.

در احداث این پارک می توان به گونه ای برنامه ریزی کرد که هیچ بودجه‌ای از منابع شهرداری هزینه نشود بلکه با واگذاری زمین به بخش خصوصی از همان سال اول می‌تواند منبع تأمین درآمد پایداری برای شهرداری ایجاد شود.

 بی‌شک بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری این نوع پارک‌ها بسیار راغب خواهد بود. در بسیاری از کشور‌های توریست‌پذیر جهان هنوز بافت قدیمی شهر‌ها است که برای توریست‌ها جذابیت دارد وگرنه هر سازه و مرکز خرید جدیدی که احداث می‌شود بعد از گذشت چند سال جذابیتی برای باز دید کنندکان ندارد.

با احداث این پارک می‌توان رشت قدیم را با همان معماری، لباس، موسیقی، و محصولات بومی یکصد سال گذشته دوباره احیا کرد.

برای ورود به این پارک مبلغی به عنوان ورودی دریافت می‌کنند و از محل دریافت مبلغ ورودی شغل‌های منسوخ شده‌ایی مثل پالان دوزی، چلنگری، لحاف دوزی به صورت نمادین در محوطه بازار دایر باشند.

ایجاد این پارک تاریخی بدون هزینه از منابع شهرداری بی‌شک از معروفترین،جذاب‌ترین و ماندگار‌ترین پارک‌های کشور خواهد شد.

*پارک‌های موضوعی در رشت عنوان سلسله مطالبی است که در هفته‌های آینده هم به قلم نویسنده در کلانشهر منتشر می‌شود.

قسمت اول پارک‌های موضوعی در رشت را اینجا بخوانید.