استاندار گیلان معرفی ابعاد شخصیتی شهید میرزا کوچک جنگلی و بیان واقعیت های نهضت جنگل به نسل جدید را در تقویت روحیه انقلابی و عدالتخواهی جامعه موثر دانست و تاکید کرد: دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی شهید میرزا کوچک جنگلی و موزه اسناد مبارزات این شهید روحانی در زادگاهش گیلان دایر شود.

لزوم معرفی ابعاد شخصیتی میرزا و واقعیت های نهضت جنگل به نسل جدید/ دبیرخانه دائمی کنگره میرزا کوچک جنگلی در زادگاهش دایر شود
کلانشهر: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان، دکتر اسدالله عباسی پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در کنگره بین المللی میرزا کوچک جنگلی در تالار مرکزی رشت، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و بیان اینکه این شهید مبارز و نستوه یک شخصیت بزرگ معنوی در تاریخ بوده،اظهار کرد: مقام معظم رهبری میرزا کوچک جنگلی را از شهدای گرانقدر ایران اسلامی دانستند که مینیاتوری از حرکت دینی و اسلامی را در برهه زمانی اش در محدوده گیلان به ایران و جهان معرفی کرد.

وی با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری کنگره بین المللی میرزا کوچک جنگلی گفت:خوشحالم که به وعده خود در خصوص برگزاری کنگره میرزا با همراهی نماینده ولی فقیه در استان عمل کردیم.
نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر تلاش عده‌ای برای به فراموش سپردن مظلومیت میرزا کوچک جنگلی بیان کرد: با تلاش فراوان، کنگره بین المللی میرزا کوچک جنگلی با هدف بازشناسی شخصیت معنوی این شهید گرانقدر برگزار شده و معتقدم میرزا نه تنها متعلق گیلان بلکه متعلق به کل ایران و آزادیخواهان جهان است.
دکتر عباسی با اشاره به شخصیت معنوی و روحیه استکبار ستیزی و مبارزاتی میرزا کوچک جنگلی افزود: روحیه مبارزاتی، اسلام خواهی، عدالت‌خواهی، استقلال طلبی، توجه به تمامیت ارضی و سازش ناپذیر بودن از جمله مهمترین ویژگی‌های شخصیتی میرزا کوچک جنگلی بوده که باید برای نسل جدید منعکس شود.
رئیس کنگره بین المللی شهید میرزا کوچک جنگلی در ادامه با بیان اینکه این شهید روحانی و مبارز برای رسیدن به اهداف خود ایثار و فداکاری‌های بسیاری انجام داده است، تصریح کرد:وقتی نهضت مشروطه در کشور با شکست مواجه‌ می‌شود میرزا کوچک خان جنگلی پرچم مبارزاتی را برافراشته می‌کند و علیه شوروی به مبارزه می‌پردازد که در تاریخ ایران ماندگار است‌.
استاندار گیلان با تاکید بر لزوم توجه به ساخت مجموعه فیلم‌های مختلف برای معرفی شخصیت میرزا کوچک جنگلی گفت: فیلم سینمایی میرزا کوچک جنگلی شجاعت میرزا را به خوبی نمایش گذاشت که جای تقدیر دارد و این مسیر باید تداوم یابد.
به گفته دکتر عباسی امروز وظیفه همه متولیان امر است تا واقعیت های مبارزاتی میرزا را به جهانیان معرفی کنند و باید از ظرفیت این‌ کنگره استفاده شود.
وی آغاز قیام امام راحل را نشات گرفته‌ از نهضت جنگل دانست و بیان کرد: میرزا کوچک جنگلی برای آگاه‌سازی جامعه و آغاز نهضت جنگل سختی‌های زیادی کشید ولی با دشمن و استکبار سازش نکرد به همین دلیل می‌توان ثمره قیام میرزا، پیروزی انقلاب اسلامی دانست.
نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه هدف نهضت جنگل بازپس‌گیری سرمایه‌های کشور از دست مستکبران و مبارزه با تجزیه طلبان بوده است، گفت: هدف نهضت جنگل این بود که پس از پیروزی و به دست آوردن قدرت اراضی کشاورزی را در بین نیازمندان توزیع کنند زیرا معتقد بود که باید سرمایه‌های کشور توسط بومیان‌ هر منطقه مورد بهره برداری قرار گیرد.
دکتر عباسی با بیان اینکه میرزا با هر نوع جدایی طلبی مخالف بود و هدف نهضت استقلال و آزادی برای کل کشور بوده است نه فقط یک منطقه خاص، افزود: در رژیم طاغوت آمدند در تاریخ میرزا تغییراتی ایجاد کردند ولی در طول ۴۴ سال گذشته علیرغم فرمایشات رهبری، اقدامی آنچنان در خصوص بازگو کردن شخصیت انجام نشد که دولت سیزدهم سیاستش بیان و معرفی شخصیت میرزا کوچک جنگلی در عرصه‌های مختلف بوده است.
وی همچنین از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست دبیرخانه دائمی میرزا کوچک جنگلی و موزه اسناد نهضت جنگل را در زادگاهش گیلان دایر کند.
کنگره بین المللی شهید میرزا کوچک جنگلی امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار گیلان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد گیلان(سخنرانی رضا ثقتی را اینجا بخوانید) و جمعی از مسئولان و اقشار مختلف مردم در رشت برگزار شد.