یک بام و دو هوای شهردار رشت

حاج محمدی در مسیر بقا یا استیضاح؟


۱۳۹۹/۰۲/۳۱ - ۱۶:۰۱ | کد خبر: ۷۱۱۹ چاپ
حاج محمدی در مسیر بقا یا استیضاح؟

کلانشهر _ گروه سیاسی: در خرداد 98 و با روی کار آمدن ناصر حاج محمدی به عنوان شهرداری رشت، امید آن می‌رفت که مجموعه مدیریت شهری پس از چندین ماه رنگ آرامش به خود بگیرد و شورای پنجم نیز که با رفتن مسعود نصرتی دچار چالش در انتخاب شهردار شده بود با تمرکز بیشتری برنامه‌های خود را پیگیری کند. یکی از اعضای شورا که در زمان انتخاب حاج محمدی حمایت قاطعی از او کرد در مراسم معارفه آقای حاج‌محمدی را انتخابی قابل دفاع دانست و از عزم راسخ همه مسئولین برای پیشرفت رشت گفت. هرچند که خود او از اولین مخالفین‌های شهردار رشت بود.

شهری ناامید
ناصر حاج‌محمدی، خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد امیدها برای بهبود شرایط مجموعه مدیریت شهری را به یغما برد. در یک روز تابستانی مردم رشت با عجیب‌ترین صبح خود مواجه شدند؛ شهردار رشت عینک آفتابی بر چشم در یک تاکسی کتاب می‌خواند و دوربین‌ها برای به تصویر کشیدن این اتفاق صف کشیده بودند. این اتفاق برای شهردار رشت شهرت جهانی به همراه داشت و او را سوژه‌ی طنز بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی کرد و اعتراض بسیاری از مردم رشت را به همراه داشت. آقای حاج‌محمدی به طور میانگین، هر دو ماه یک بحران را برای شهر رشت ایجاد کرده است؛ از رقم نجومی رهن خانه‌اش گرفته تا مناقصه‌ی جنجالی کود آلی. باید دید شهردار رشت چه زمانی می‌تواند چهره‌ای موجه برای خود نزد شهروندان بسازد.

مدیرت هیجانی و تصمیمات آنی

حاج محمدی پس از 11 ماه، همچنان مانند تازه واردها رفتار می‌کند. او از زمان شروع به کارش در شهرداری تاکنون ده‌ها ابلاغ برای جا به جایی مدیران شهرداری امضا کرده که متر و معیار و خروجی این ابلاغ‌ها و عزل و نصب‌های کوتاه‌مدت همچنان مشخص نشده است. گزارش‌ها از پرسنل شهرداری نشان می‌دهد که در جلسات شورای اداری برخورد مناسبی از سوی شهردار با معاونین صورت نمی‌گیرد و تشریفات عادی یک جلسه اداری رعایت نمی شود. روایت شده که شهردار رشت چند روز قبل از برف اواخر بهمن 98 به شوخی به یکی از معاونین شهرداری گفت: این پیش بینی‌ها غلط است و بارش برف در شهر رشت اتفاق نمی‌افتد و همین امر موجب شد تا ماشین آلات لازم جهت برف روبی تهیه نشود. سرانجام همه شهروندان مشاهده کردند که جدی نگرفتن بارش برف توسط شهردار، علی‌رغم زحمات پرسنل شهرداری چه اتفاقاتی را در خیابان‌های شهر رقم زد. حتی چند عضو شورا سوار بر بیل‌های مکانیکی مشغول بازگشایی شدند تا ضعف نهاد تحت امر حاج‌محمدی را بپوشانند.

طرح سوال و تغییر موازنه قدرت

حجت جذب ،عضو شورای شهر رشت و افشا کننده مناقصه‌ی جنجالی شهرداری در جلسه‌ی پیشین شورا در 14 بند سوالاتی را از شهردار رشت پرسید که بسیاری آن را آغاز استیضاح ناصر حاج محمدی می‌دانند. شهردار رشت درحال از دست دادن حامیانش است و تا امروز نیز دو مدیر به صورت رسمی از سمت خود در ‌شهرداری کنار رفته‌اند یا استعفا داده‌اند و خبرها حکایت از چند استعفای دیگر از سوی مدیران شهرداری دارد. اما ناصر حاج محمدی به عنوان مسئول تاکنون موضع‌گیری مستند و شفافی در ارتباط با سوالات اعضای شورا شهر ارائه نکرده است و با تصمیم سازی تنها حامی‌اش در شورا وارد جدال با منتقدانش شده است و حتی زمزمه‌هایی از حمله لفظی او در صحن شورا به برخی از اعضا شنیده شده است.

رییس با تجربه و تصمیم گیری مهم

در این میان اسماعیل حاجی‌پور به عنوان رییسی کارکشته نقش مهمی را ایفا می کند او که روز گذشته خواهان افزایش حقوق شهردار شد، باید از هیمنه شورا به عنوان یک نهاد نظارتی و مردمی دفاع کند و از شهردار رشت پاسخ بخواهد. باید دید اعضای شورا تا چه زمانی پای شهردار رشت و عملکردش خواهند ماند. نهادهای نظارتی نیز چشم به صحن علنی شورا و 12 تریبون آن دوخته‌اند، چهارشبه روز مهمی برای حاج محمدی و اعضای شورای شهر رشت است، آیا شهردار پاسخ قانع کننده‌ای برای افکار عمومی و اعضای شورا خواهد داشت؟