عبدالرحیم لطفی گفت: سازمان منابع طبیعی به تنهایی قادر به حفاظت از جنگل‌ها نیست، بلکه در این اقدام تمامی مردم باید در حفاظت از جنگل‌ها مشارکت کنند. هرچند از 10 روز گذشته تمامی همکاران در آماده باش کامل هستند. اکثر آتش سوزی‌ها هم در مناطق مهار شده و. 111 فقره آتش سوزی تا به امروز ثبت شده است.

ثبت ۱۱ فقره آتش سوزی در جنگل های شمال طی ۱۰ روز اخیر

کلانشهر: عبدالرحیم لطفی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به آتش سوزی که طی روزهای گذشته مناطقی از شمال کشور را درگیر کرده به خبرنگار برنا گفت: طی 10 روز گذشته به جای جبهه زمستانی توده گرم شمالی وارد استان گلستان و مناطق شمال کشور شد که در پی آن منجر به آتش سوزی در این مناطق شد.

 

 مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با بیان اینکه همگان مسئول حفاظت از جنگل ها هستند، افزود: سازمان منابع طبیعی به تنهایی قادر به حفاظت از جنگل‌ها نیست، بلکه در این اقدام تمامی مردم باید در حفاظت از جنگل‌ها مشارکت کنند. هرچند از 10 روز گذشته تمامی همکاران در آماده باش کامل هستند. اکثر آتش سوزی‌ها هم در مناطق مهار شده است. 111 فقره آتش سوزی تا به امروز ثبت شده است.

 

لطفی ادامه داد: آتش سوزی‌های اخیر 103 هکتار از جنگل‌های پهن برگ را از بین برده است. این آتش سوزی‌ها به غیر از آتش سوزی‌ها در پارک ملی گلستان اتفاق افتاده است. البته 50 تا 60 هکتار هم در این مناطق آتش به وقوع پیوسته است.

 

 او تاکید کرد: اراضی جنگل‌های گلستان به دلیل بی‌موالاتی، سهل انگاری، برخوردهای عامدانه باعث بروز آتش سوزی‌ها شده است. تمامی دستگاه‌های دولتی باید به منابع طبیعی کمک کنند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: برگ‌های تازه در آتش سوزی اخیر سوخته شد. برخی از نهال‌ها جوان نیز در معرض آتش سوزی قرار گرفت. باید از بروز آتش‌سوزی‌ها جلوگیری کرد.

 

لطفی خطاب به مردم گفت: مردم در زمان بروز تنش در جنگل از ورود به آن خودداری کنند. گردشگران حتی‌الامکان آتش یا حریق ایجاد نکنند. در این شرایط از هر گونه پخت و پز جلوگیری شود. تعداد همکاران ما محدود است. افراد می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف مبنی‌بر آتش سوزی، قطع درخت و ... با شماره 1504 تماس بگیرند.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: اکثر آتش سوزی‌ها در مناطق کوهستانی و پرشیب است. حضور در این مناطق مستلزم قدرت بدنی بالا و امکانات فراوان است. در استان به‌رغم اینکه تجهیزات امدادی به شکل مناسب مهیا است، اما در بسیاری از نقاط امکان حمل آن وجود ندارد.

 

او با بیان اینکه برای جنگل‌بانان نیازمند اعتبارات دولتی هستیم، تاکید کرد: باید قانونی در این زمینه وضع تا ساختار نیروهای حمایتی مشخص شود. هر ساله تعداد قابل توجهی از جنگل‌بانان بازنشسته شده و نیروهای جوان جذب می‌شوند. باید نمایندگان مجلس اعتبارات مناسب را در زمینه جذب جنگل‌بانان اختصاص دهند. هم‌اکنون اعتبارات اختصاصی به جنگل‌ها اندک است و برای مهار آن کمبودهای متعدد وجود دارد. باید برای حفاظت از جنگل‌ها اعتبارات مناسب لحاظ شود. از سوی دیگر دستگاه قضا با خاطیان برخورد داشته باشند.

 

به گفته لطفی برای فرهنگسازی باید اقدامات مناسب انجام داد. دستگاه‌های متولی می‌توانند به این قضیه کمک کنند تا روال آموزش و فرهنگسازی انجام شود.