ماجرای مرگ یک مادر ۱۳ ساله در سیستان و بلوچستان حین زایمان با واکنش‌های گسترده و البته ضد و نقیض در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.

مرگ مادر ۱۳ ساله حین زایمان در سراوان؛ شایعه یا واقعیت؟

کلانشهر: کمی بیش از ۲۴ ساعت پیش بود که یکی از رسانه‌های داخلی با سرخط خبر «مرگ عروس ۱۳ ساله هنگام زایمان» نوشت: «یک کودک‌همسر ۱۳ساله در سیستان و بلوچستان هنگام زایمان جان خود را از دست داده است.» این «خبر» اندکی بعد سر از شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های خبری درآورد و بازخوردهای فراوان یافت.

 

از آنجا که در این مطلب نام «سراوان» آمده بود، طبیعی بود منابع خبری این شهرستان استان سیستان و بلوچستان برای سنجیدن میزان درستی یا نادرستی آن دست به کار شوند. با این حال، کاربران بلوچ به ویژه در توییتر بیکار ننشستند و تلاش کردند داده‌های بیشتر و مطمئن‌تر درباره این مطلب منتشر کنند؛ «خبری» که با گذر زمان به نظر می‌رسید دست‌کم آن‌گونه که نقل می‌شود نیست.

 

در این میان، خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی شستون (پوشش اخبار شهرستان سراوان) در سیستان و بلوچستان سراغ رئیس بیمارستانی رفت که گفته می‌شد مادر ۱۳ ساله سراوانی در آن جان داده است. ابوالحسن صفدری، رئیس بیمارستان رازی در این باره گفت: شایعه فوت مادر باردار ۱۳ ساله در بیمارستان رازی سراوان حین زایمان صحت ندارد و این موضوع تکذیب می‌شود.

 

وی افزود: ماجرا از این قرار است که فرد ۱۷ سال سن داشت و فروردین امسال به بیمارستان رازی سراوان مراجعه کرده و پزشک جراح زنان با عمل سزارین نوزاد او را به دنیا آورده بود. بیمار با حال عمومی خوب ترخیص اما دو ماه بعد به دلیل نارسایی کلیه در یکی از بیمارستان‌های زاهدان بستری شده و با وجود دیالیز شدن در زاهدان فوت کرده است.

 

به گفته صفدری، از آنجا که فوت بیمار به بیمارستان رازی ارتباط نداشته و مرگ حین زایمان رخ نداده پس فوت در سراوان و ۱۳ ساله بودن بیمار صحت ندارد. گفته می‌شود این مادر با سن نزدیک به ۱۸ سال حدیثه سپاهی، اهل شهرستان سراوان، بوده و به دلیل نارسایی کلیه از دنیا رفته است.