پیش بینی بازار خودرو؛

آیا قیمت ها کاهش پیدا می کند؟


۱۴۰۰/۰۷/۱۲ - ۰۷:۳۹ | کد خبر: ۱۵۹۷۲ چاپ
آیا قیمت ها کاهش پیدا می کند؟

کلانشهر: درحالی که بعد از تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس که بر اساس آن واردات خودرو در برابر صادرات آزاد می‌شد، بازارخودرو با کاهش قیمت روبرو شد، مخالفت هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام باعث شد، این مصوبه از شورای نگهبان به مجلس بازگردانده شود و بازار نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و قیمت‌ها با افزایش روبرو شد.

 

بعد از این موضوع، وزیر صنعت نیز با اعلام اینکه در حال حاضر مخالفت واردات خودرو است، گفت: در حال حاضر و حداقل تا پایان امسال و زمانی که به یک توازنی برسیم در تراز خارجی، واردات خودرو اشتباه است، به دلیل اینکه حجم زیادی از منابع درگیر خواهد شد و قیمت ارز افزایش پیدا خواهد کرد و تورم ایجاد می‌کند که برای کل جامعه مضر است.

 

سید رضا فاطمی امین افزود: در شرایط عادی که صادرات غیر نفتی مناسب داریم واردات خودرو می‌تواند به رقابت پذیری و کیفیت کمک کند، اما تا زمانی که به این موضوع برسیم یک چالش ارزی داریم که امیدواریم طبق برنامه ویژه‌ای که شروع کرده ایم به یک توازن ارزی برسیم و بعد از آن واردات خودرو می‌تواند انجام شود.

 

این درحالیست که ارزیابی بازار خودرو‌های پرتیراژ نشان دهنده آن است که در نیمه اول سال جاری «سمند LX» با رشد ۳۵.۷۵ درصدی بیشترین رشد قیمت را به خود اختصاص داده و رکوردار رشد قیمت در بازار شد. «سمند LX» در این مدت رشد ۶۴ میلیونی قیمت را در این مدت ثبت کرده است. با این شرایط می‌توان گفت قیمت خودرو در نیمه اول سال جاری ۵ تا ۶۴ میلیون تومان افزایش داشته است.

 

قیمت خودرو به کدام سمت می رود؟

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به منتفی شدن واردات خودرو، اظهار داشت: بعد از اظهار نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد ادامه ممنوعیت واردات خودرو و مخالفت با مصوبه مجلس قیمت خودرو‌های داخلی و وارداتی که در بازار تحت تاثیر اخبار پیرامون موضوع واردات با کاهش روبرو شده بود، بعد از اعلام موضع مجمع دوباره قیمت‌ها با افزایش روبرو شد.

 

وی با بیان اینکه طی چند روز دوباره قیمت خودرو‌ها در بازار ۱۰ درصد افزایش یافته است، گفت: به همان اندازه که قیمت‌ها پایین آمده بود، دوباره به همان میزان بالا رفت و خریدارانی که به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها منتظر بوده و دست از خرید کشیده بودند، تکلیف خود را حداقل در کوتاه مدت دانستند و آن‌هایی که نیاز ضروری به خودرو داشتند دوباره به بازار برگشته و خرید خود را انجام دادند.

 

زاوه افزود: در حال حاضر با توجه به چشم انداز اقتصادی که در کشور وجود دارد، انتظارات تورمی روز به روز بیشتر می‌شود و هیچ افقی روشنی در مورد تعیین تکلیف برجام و رفع تحریم‌ها نیز وجود ندارد، در چنین شرایطی به طور قطع خودرو تا پایان سال با افزایش بیشتری روبرو خواهد بود و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد وضعیت فعلی همچنان ادامه پیدا می‌کند، به طوریکه قیمت خودرو ۲۰۶، به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

 

این فعال بازار خودرو همچنین در مورد وضعیت خودرو‌های وارداتی نیز بیان کرد: اگر مسئله واردات حل شود خودرو‌های وارداتی تا ۵۰ درصد نیز با کاهش قیمت روبرو می‌شوند، اما اگر قرار باشد ممنوعیت واردات تا پایان سال حداقل پابرجا باشد، قیمت خودرو‌های وارداتی نیز با افزایش روبرو می‌شود.

 

زاوه با اشاره به اینکه برای کشیده شدن ترمز افزایش قیمت خودرو باید دو اتفاق رخ دهد، اضافه کرد: در وهله اول باید تکلیف fatf مشخص شود و در واقع ایران از لیست سیاه این نهاد خارج شود، اگر همچنان این وضعیت ادامه یابد هیچ چشم‌انداز روشنی برای ثبات اقتصادی وجود نخواهد داشت، در وهله دوم نیز با ادامه تحریم‌ها همچنان تورم به سیر صعودی خود ادامه می‌دهد، بنابراین باید مذاکرات احیای برجام از سر گرفته شود، تا بتوان به مهار و کنترل تورم امیدوار بود.

 

وی ادامه داد: طی دوماهی که از آغاز به فعالیت دولت جدید می‌گذرد، همچنان وضعیت تعلیقی که در زمان روحانی وجود داشت، ادامه دارد و چیزی تغییر نکرده است، اگر قرار باشد با همین فرمان وضعیت ادامه پیدا کند، ما به هیچگونه تغییر قابل توجهی روبرو نخواهیم شد و در چنین شرایطی قیمت خودرو به مانند سایر کالا‌ها با افزایش روبرو خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: تا زمانیکه ماشین قدرتمند، نقدینگی در حال فعالیت است، انتظار ثبات بازار‌های مختلف خیالی بیش نیست، در حال حاضر دولت با کسری بودجه بسیار شدیدی روبرو است و این مسئله را از طریق چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی حل می‌کند، در حالیکه باید هزینه‌های خود را کاهش دهد، بنابراین تا زمانیکه سیاست‌های پولی و مالی دولت اصلاح نشود، نباید انتظار داشت که اوضاع اقتصادی به سمت ثبات و آرامش حرکت کند.