با این روند خاکسترنشین جنگل های سوخته گیلان می شویم

هرروز با یک بهانه جنگل های گیلان را می سوزانند/نهال های «بانی جنگل» را هم آتش زدند


۱۴۰۰/۱۰/۰۱ - ۲۰:۲۴ | کد خبر: ۱۷۶۴۲ چاپ

شاید لازم باشد که برای چندمین بار هشدار داده شود که ریشه‌های همین جنگل‌ها، گیلان و تک تک مردمانش را سرپا نگه داشته است. اگر قرار است هر بار هکتار هکتار بسوزند و بخشی هم به دست قاچاقچیان چوب نابود شوند و درختانی هم به دلیل مشکلات طبیعی به خاک بیافتند به زودی مشکلاتی مشابه جنوب ایران، گریبان شمالی‌ها را در هم خواهد فشرد

هرروز با یک بهانه جنگل های گیلان را می سوزانند/نهال های «بانی جنگل» را هم آتش زدند
اختصاصی کلانشهر-باد گرم، دخالت‌ عمدی یا سهوی، گرما، خشکسالی هر چه که هست مقداری از جنگل‌های گیلان در هر ماه

می‌سوزد و زغال و خاکسترش در زمین‌های سوخته بر جای می‌ماند.

در حال صحبت از جنگل‌های دست کاشت با عمر چند ده ساله نیستیم. از جنگل‌های هیرکانی گیلان که عمری چند میلیون ساله دارند صحبت می‌کنیم. درختانی که با نام فسیل زنده از آن‌ها نام برده می‌شود اما طی سال‌های گذشته با دلایل مختلف می‌سوزند و نابود می‌شوند.

از روز شنبه تا امروز چهارشنبه اول دی ماه دست کم 30 منطقه جنگلی گیلان دچار آتش سوزی شده و طبق برآوردها در دل بیش از 300 هکتار از اراضی جنگلی گیلان آتش زبانه کشیده و سوزانده است.


رودسر، سیاهکل،لاهیجان تا رضوانشهر و فومن و...به بهانه‌ای بخشی از جنگل‌های خود را در آتش از دست داده‌اند.

بخشی از آتش سوزی در منطقه لیشک دهستان خرارود شهرستان سیاهکل اتفاق افتاده. همان منطقه‌ای که از سال گذشته پروژه‌ای با نام «بانی جنگل»احیای جنگل‌های هیرکانی نابود شده،با مشارکت شهروندان در قالب خرید نهال و کاشت و نگهداری آن از سوی موسسه محیط زیستی سبزکاران بالان، و تعدادی داوطلب آغاز شده.شهروندان با انتخاب نهال‌های هیرکانی و بومی گیلان مانند افرا،بلوط،ممرز،انجیلی،توسکا،ون،شمشاد و گیلاس وحشی وجهی پرداخت می‌کنند و به نام آنها برای نهال،شناسنامه صادر می‌شود و خریداران می‌توانند به جز حس مثبت و سود معنوی که از احیای جنگل‌های باستانی می‌برند تا همیشه شاهد رشد و وضعیت نهال و در آینده درختی به نام خود در دل جنگل باشند.

اما حالا نسیم طواف زاده مدیرعامل این موسسه به کلانشهر می‌گوید که 91 هکتار از پروژه بانی جنگل در محدوده‌ای قرار داشت که شب گذشته آتش گرفت.اینکه چه مقدار در آتش سوزی آسیب دیده هنوز مشخص نیست. طواف زاده تاکید کرد از آنجایی که مشارکت کنندگان طرح بانی جنگل مردم بوده‌اند حتما طی روزهای آینده جزئیات موضوع رسانه‌ای می‌شود تا آنها از وضعیت نهال‌هایشان باخبر شوند.

تا این لحظه شواهد حاکی از عمدی بودن آتش سوزی دارد اما خشکی منطقه، باد گرم، تغییرات آب و هوایی و نیز تنک شدن جنگل‌ها هر آتش‌سوزی کوچک در جنگل‌ها را غیر قابل کنترل می‌کند.

عکس‌های ثبت شده توسط افشین میرزایی متعلق به همین آتشی است که شب گذشته در دل جنگل‌های سیاهکل افتاده بود وحوالی صبح امروز خاموش شد تجربه اما ثابت کرده که آتش‌سوزی جنگل‌های گیلان در واقع هرگز خاموش نمی‌شود و به نوعی در زیر خاکستر همیشه آماده شعله ور شدن است. یک بار به دست چوپان، دفعه‌ای با ندانم‌کاری یک گردشگر و در مواقعی هم با نقشه‌های فردی طماع برای دست درازی به عرصه‌های جنگلی.

شاید لازم باشد که برای چندمین بار هشدار داده شود که ریشه‌های همین جنگل‌ها، گیلان و تک تک مردمانش را سرپا نگه داشته است. اگر قرار است هر بار هکتار هکتار بسوزند و بخشی هم به دست قاچاقچیان چوب نابود شوند و درختانی هم به دلیل مشکلات طبیعی به خاک بیافتند به زودی مشکلاتی مشابه جنوب ایران، گریبان شمالی‌ها را در هم خواهد فشرد.

مصداق بی تفاوتی و تغییرات سریع طبیعی را در دریاچه ارومیه، زاینده رود خشکیده،هورالعظیم نابود شده دیده‌ایم و اصلا چرا آدرس‌هایی دور از گیلان را می‌دهیم همین زرجوب و گوهررود که تا چند سال پیش پیشوند رودخانه داشتند و حالا در وسط شهر رشت تبدیل به اجسادی متعفن شده‌اند را به یاد بیاورید تا خطر نابودی جنگل‌های گیلان بیش از پیش احساس شود.