کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از مدیریت ناکارآمد صنعت خودرو و تعجب از زیان انباشته و کمبود همیشگی نقدینگی در این صنعت گفت: اگر بنا بر کمبود قطعه است پس چرا سایر خودروساز‌های دنیا مشکل ندارند. بخشی از قطعات خوردو‌های خودروساز‌های بزرگ دنیا هم وارداتی است و خودشان تولید نمی‌کنند

انباشت ۱۷۸ هزار خودرو
کلانشهر- بازرس‌کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور گفت: بر اساس آخرین آمار، بالغ بر ۱۷۸ هزار خودروی ظاهرا ناقص در پارکینگ‌ها انباشت شده است.

اشکان میر محمدی گفت: اگر عزم و اراده و روحیه جهادی باشد امکان تامین قطعات خودرو‌های ناقص فراهم است.

بازرس‌کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور افزود: برداشت ما این است که نیاز به نهادی تنظیم کننده برای تامین قطعات وجود دارد.

میرمحمدی با بیان این که مدیریت زنجیره تامین مطلوب نبوده است، گفت: خودروسازان مجبورند پیش فروش کنند، زیرا زیان انباشته و مشکل نقدینگی دارند.

سیدعلی موسوی - عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز با انتقاد شدید از انحصار در صنعت خودرو گفت: خودروساز‌ها قطره چکانی خودرو‌ها را عرضه می‌کنند تا با انباشت تقاضا بتوانند قیمت‌ها را افزایش دهند.

موسوی با بیان این که مشکل همان مافیای خودروسازی است، گفت: خودرو افزایش قیمت خورد، اما با وجود تامین نقدینگی خودروساز‌ها حتی طلب قطعه ساز‌ها را هم ندادند.

دبیر هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو با انتقاد از مدیران خودروسازی و مدیریت دولتی حاکم بر صنعت خودرو گفت: بر اساس گزارش‌ها فقط 10 درصد خودرو‌های انباشت شده نیاز به قطعاتی مثل چیپ ست دارند.

موسوی با انتقاد از سوء مدیریت اساسی در صنعت خودرو گفت: مدیران صنعت خودرسازی ناکارآمد هستند.

عادل پیرمحمدی - مدیرعامل ساپکو نیز در ادامه برنامه با دفاع از صنعت خودروسازی همه مشکلات را متوجه تحریم‌ها و کمبود قطعات الکترونیکی در جهان و تعطیلات کریسمس و قیمت پایین خودرو‌ها دانست و گفت: از ابتدای امسال تا کنون 330 هزار خودر عرضه کرده ایم که به دلیل زنجیره تامین بوده است.

پیرمحمدی خواستار حمایت از صنعت خودرو و تولید داخلی شد و گفت: ما تولید را کاهش ندادیم و تعدادی از خودرو‌ها را از پارکینگ‌ها خارج و تجاری کردیم و تعدادی خودروی جدید تولید و جایگزین آن‌ها شده است.

او گفت: قبلا 85 هزار خودرو در پارکینگ‌ها بود که الان به 98 هزار دستگاه رسیده است و همه آن‌ها هم قطعاتی کمبود دارند که امکان تولید آن‌ها در کشور وجود ندارد.

مجید کاغذگریان - کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از مدیریت ناکارآمد صنعت خودرو و تعجب از زیان انباشته و کمبود همیشگی نقدینگی در این صنعت گفت: اگر بنا بر کمبود قطعه است پس چرا سایر خودروساز‌های دنیا مشکل ندارند. بخشی از قطعات خوردو‌های خودروساز‌های بزرگ دنیا هم وارداتی است و خودشان تولید نمی‌کنند.

سعید موتمنی - رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در ارتباط تصویری با برنامه گفت: این آشفتگی و نابسامانی در بازار خودرو حاصل عرضه کم خودرو در بازار است.

او گفت: در پنج ماه اخیر که عرضه خودرو کم شده است با افزایش قیمت خودرو در بازار روبرو شده ایم.

نظر شما:

security code