در حاشیه یک حکم انتصاب؛

چرا پزشکان متخصص گیلان را به کارهای غیرتخصصی مشغول می کنند ؟


۱۴۰۱/۰۱/۲۳ - ۱۶:۴۶ | کد خبر: ۲۰۵۱۵ چاپ

تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که پزشکان خوشنام منصوب شده برای ریاست بیمارستان‌ها و حتی دانشگاه علوم پزشکی توانایی برطرف کردن مشکلات بزرگ موجود در بیمارستان‌های رازی، پورسینا، شفا، امیرالمونین، حشمت و... را ندارند و در این میان بیشترین ضرر به بیمارانی می‌رسد که یک متخصص خوب را مشغول کاری غیر تخصصی می‌بینند

چرا پزشکان متخصص گیلان را به کارهای غیرتخصصی مشغول می کنند ؟
اختصاصی کلانشهر:  رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، سرپرست «مرکز» آموزشی و درمانی رازی رشت را منصوب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ؛دکتر توفیق یعقوبی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری به عنوان سرپرست مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت منصوب شد.

این قبیل انتصابها در ایران و گیلان آنقدر عادی است که برای کمتر شنونده‌ای این سوال پیش می آید که وقتی در ایران دهها دانش آموخته و فارغ‌التحصیل دانشگاهی رشته «مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی» داریم چرا یک پزشک باید به کاری «غیر تخصصی» گمارده شود. بله غیر تخصصی چون این فرد باید مدیریت یک مجموعه بزرگ با دهها پرسنل و صدها بیمار را برعهده بگیرد.

در حالی که این پزشکان سالیان طولانی برای کاری دیگر آموزش دیده و اتفاقا هم سیدحسین میرپور رئیس قبلی بیمارستان رازی فردی کاربلد در بخش سرطان استان است و هم دکتر یعقوبی سرپرست فعلی رازی از جمله پزشکان گیلان است که از سال 98 و همزمان با اپیدمی کووید 19 با ویزیت صدها بیمار کرونایی به درمان آنها کمک شایانی کرده است.

دکتر میرپور و یعقوبی در زمره پزشکانی در رشت قرار دارند که اخلاق پزشکی را پاس می‌دارند و برعکس شمار زیادی از پزشکان شهر، شرح حال بیماران را در آرامش می‌شنوند و از نظر روانی هم تلاش می‌کنند به آنها و خانواده‌هایشان روحیه بدهند.

اما بعد از انتصاب چنین افرادی که در رشته تحصیلی خود متخصص هستند و به افراد دردمند به درستی یاری می‌رسانند باید پشت میز ریاستی بنشینند که چند ساعت هم بابت آن کار آموزش ندیده‌اند. ما درباره یک مرکز کوچک تحقیقاتی و درمانی مشغول صحبت نیستیم. حرف درباره رازی است که در اسم «مرکز تحقیقاتی» است اما در میان فقر مراکز جامع بیمارستانی عملا برای مردم یک استان تنها «بیمارستان» با خدمات عفونی،ریه، خون، مسمومیت، انواع جراحی‌ها، رادیو تراپی، شیمی درمانی، کلیه،جراحی پیوند و...است. مرکزی صد ساله که علی رغم خدمات مختلف همچنان دارای مشکلات عدیده حتی در زیرساختها است که حل آن به یک «مدیر» متخصص نیاز دارد نه پزشکی که در حوزه کاری خود خبره است.

تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که پزشکان خوشنام منصوب شده برای ریاست بیمارستان‌ها و حتی دانشگاه علوم پزشکی توانایی برطرف کردن مشکلات بزرگ موجود در بیمارستان‌های رازی، پورسینا، شفا، امیرالمونین، حشمت و... را ندارند و در این میان بیشترین ضرر به بیمارانی می‌رسد که یک متخصص خوب را مشغول کاری غیر تخصصی می‌بینند و آوازه خوش پزشک هم به دلیل عدم کارایی در چرخه معیوب اقتصادی و سیاسی ایران خدشه دار می‌شود.