مدیرکل امور روستایی گیلان، از انجام تفکیک از مبدا پسماند در بیش از ۶۰۰ روستای گیلان خبر داد و گفت: پاکسازی حاشیه رودخانه ها نیز بسیار مهم است، زیرا به واسطه اتراق مسافران، شاهر رهاسازی زباله هستیم و دهیاران موظف به اطلاع رسانی و مدیریت پسماند حاشیه راه ها و رودخانه ها هستند.

تفکیک زباله از مبدا در ۶۰۰ روستای گیلان/ اجرای ۷۰۱۱ طرح اشتغال روستایی
کلانشهر:یاور پیراعلایی، روستا را نقطه اتکا و خودکفایی کشور دانست و اظهار کرد: روستاهای استان گیلان به دلیل برخورداری از مواهب الهی همچون رودخانه و جلگه و کوهستان و جنگل و مرزهای آبی و بین المللی با سایر روستاها متفاوت هستند.

وی با اشاره به موارد بالای تولیدی در روستاهای گیلان و نقش آفرینی ویژه زنان در شالیکاری و صنایع دستی، افزود: براساس طرح کارا که مصوبه سال ۹۷ بود، اقدام به پرداخت تسهیلات خرد و کلان ارزان قیمت روستایی کردیم که تاکنون ۷۰۱۱ طرح تایید شده و ۵۵۷ میلیارد تومان را با اشتغال ۱۰ هزار و ۲۹ نفر انجام داریم.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان در گفت وگوی خبری باران، با بیان اینکه در روز ملی روستا در سال جاری ۱۶ طرح گردشگری با اعتبار ۶۱ میلیارد تومان و اشتغال ۸۷ نفر به بهره برداری رسید، خاطرنشان کرد: همچنین ۱۶ طرح جهاد کشاورزی با اشتغال ۱۳۸ نفر داریم.

پیراعلایی، با اشاره به پرداخت ۳۸۷ میلیارد تومانی کمیته امداد و اشتغالزایی ۱۰ هزار و ۶۸۲ نفری، یادآور شد: آموزش روستاییان و کشاورزان در دستور کار است و در نظر داریم به واسطه فراغت روستاییان از پتانسیل های صنایع دستی با توجه به اقلیم روستاها و امکان سنجی صنایع دستی، تولید و اشتغال را ارتقا بخشیم.

وی با بیان اینکه گیلان در حوزه جذب و پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی رتبه چهارم کشور را دارد، اضافه کرد: سال گذشته برای ۱۸۶۳ دهیاری ۲۹۲ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شد و در پنج ماهه امسال نیز ۲۰۰ میلیارد تومان پرداختی داشتیم که برای پروژه های عمرانی روستایی صرف می شود.

مدیرکل امور روستایی گیلان با اشاره به دستور رئیس جمهور برای واریزی روستاهای مناطق محروم، از پرداخت ۲۶ میلیارد تومانی در گیلان خبر داد و بیان کرد: گیلان ۱۸۶۵ دهیاری دارد و لذا مدیریت پسماند دغدغه دهیاری های ماست و خوشبختانه طرح تفکیک از مبدا «مپ» را در برخی از روستاها اجرایی کردیم و اجرای کامل آن در روستاها ۵۰ درصد مشکل پسماند را حل می کند.

وی از انجام تفکیک از مبدا پسماند در بیش از ۶۰۰ روستای گیلان خبر داد و گفت: پاکسازی حاشیه رودخانه ها نیز بسیار مهم است، زیرا به واسطه اتراق مسافران، شاهر رهاسازی زباله هستیم و دهیاران موظف به اطلاع رسانی و مدیریت پسماند حاشیه راه ها و رودخانه ها هستند.

پیراعلایی در ادامه به توزیع نهاده های دامی از جمله جو، سبوس و کنسانتره برای عشایر به ویژه در فصل سرما اشاره کرد و افزود: گیلان ۱۵۹۸ خانوار قشلاقی با ۶۴۳۰ نفر و ۱۶۴۲ خانوار ییلاقی با ۶۶۵۱ نفر جمعیت دارد و لذا یکی از مشکلات عشایر تهیه آرد است که در این راستا کارت هوشمند برای عشایر استان صادر می کنیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هفت کیلوگرم آرد به صورت ماهانه برای هر فرد تخصیص می یابد و برای برخی از عشایر با دسترسی کم به ۱۲ کیلوگرم خواهد رسید. ۱۲۵ لیتر نفت هم برای هر خانوار تعلق می گیرد؛ البته برای روستاهای فاقد گاز به ۲۵۰ لیتر می رسد. تامین آب شرب و تسطیح راه های عشایری نیز در دست انجام است.

مدیرکل امور روستایی گیلان با بیان اینکه برای ۱۵۹۸ خانوار عشایر توزیع نهاده های دامی انجام می شود، عنوان کرد: اقدام به تهیه و توزیع پنل های خورشیدی برای ۱۰۳ خانوار عشایر در سه شهرستان کردیم.

پیراعلایی با اشاره به صادرات تولیدات صنایع دستی عشایر از جمله گلیم، نمد، جاجیم، شال بافی، جوراب بافی، جلیقه و کلاه و...، خاطرنشان کرد: ملاک های علمی و گزینشی در انتخاب دهیاران مد نظر است و لذا مصاحبه های علمی را انجام می دهیم. در این راستا ۴۲ دهیار رد صلاحیت شدند و مجددا برای مصاحبه علمی به آنان فرصت دادیم.

وی تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت و سازهای غیر مجاز در روستاها را خط قرمز دهیاران دانست و بیان کرد: طی سه سال اخیر ۴۵۶۳ پرونده تخلف ساختمانی داشتیم که برای ۱۰۶۵ مورد حکم تخریب صادر شده است.

مدیرک امور روستایی گیلان از مردم خواست در صورت مشاهده تخلف ساختمانی به دهیاری مراجعه کنند و گفت: گیلان رتبه برتر آموزش دهیاران را دارد و همچنین ۴۲۵ خانه هلال داریم و از این حیث نیز در کشور اول هستیم.

نظر شما:

security code