معاون درمان وزارت بهداشت درباره اقدامات این وزارتخانه برای جلوگیری از سقط جنین توضیحاتی را ارائه کرد.

معاون وزارت بهداشت: اگر اثبات شود که سقط جنین انجام شده، پرونده مطب باطل می شود

کلانشهر: سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت درباره اقدامات وزارت بهداشت برای جلوگیری از سقط جنین گفت: پیرو جلسه‌ای که در شورای عالی امنیت غذایی و سلامت با حضور رییس‌جمهور برگزار شد، پرونده‌هایی که در این خصوص تشکیل شده بود، هم برای قوه قضاییه و دادستانی کل کشور ارسال شد.

وی ادامه داد: بحث برخورد با سقط را صرفا یک ارگان نمی‌تواند با آن مبارزه کند، چراکه سقط در جاهایی اتفاق می‌افتد که ما اصلا از آن اطلاعی ندارم مانند خانه. وزارت بهداشت هم نمی‌تواند در خانه مردم به این کار نظارت کند. سقط در این مکان‌ها انجام می‌شود و وقتی کار به خونریزی و ایجاد مشکل برای بیمار می‌شود به بیمارستان یا مرکز درمانی مراجعه می‌کنند و ما هم به این بیمار که در شرایط اورژانسی است خدمات را ارائه می‌دهیم.

 

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: درخصوص مقابله با سقط جنین باید اقدامات مختلفی انجام شود و یک کار مشترک بین دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت، قوه قضاییه، پلیس و… است. همچنین اثبات این پرونده‌ها سخت است. اگر ما بخواهیم موردی را به عنوان سقط اعلام کنیم باید آن را اثبات کنیم و برای اثبات آن نیاز به ادله بسیاری است تا قاضی آن را بپذیرد.

 

کریمی با بیان اینکه رییس‌جمهور درخصوص ورود همه نهادهای مسئول در این زمینه دستور داده‌اند، گفت: ما در جاهایی که وظیفه داریم و باید ورود کنیم اقدامات‌مان را انجام داده‌ایم و پرونده‌های متعددی در این زمینه تشکیل شده است. مراکز متخلف نیز پلمب شده‌اند و گزارش آن نیز ارائه شده است.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری درخصوص پرونده‌های تشکیل شده درباره سقط جنین دارید، تصریح کرد: در جلسه با رییس‌جمهور هم این گزارش مطرح شد و پرونده‌های بسیار متعددی در این خصوص تشکیل شده است. حدود ۱۰۰ پرونده هم در این جلسه مطرح شد که برای نهادهای قضایی ارسال شده است. این‌ها مواردی است که در کمیسیون‌های ماده ۱۱ و قرارگاه نظارت بررسی شده است و ما آن را ارسال کرده‌ایم و انشالله برخورد جدی نیز با متخلفان صورت بگیرد.

 

او در پاسخ به این سوال که آیا در این خصوص نیاز به تغییر قوانین وجود دارد، گفت: قوانین اخیرا بهتر و سخت‌تر شده است. اما آن طور که همکاران قضایی می‌گویند اثبات جرم در قضیه سقط جنین سخت است. باید حتما سقط جنین اتفاق افتاده باشد و اینکه صرفا در یک مطب یا یک فضایی مانند خانه یا زیرزمین ابزار و وسایل سقط دیده شود برای اثبات جرم کافی نیست.

 

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: این موضوعات قضایی است، اما اگر اثبات شود که سقط جنین انجام شده است طبق قانون پرونده مطب باطل می‌شود.

نظر شما:

security code