زنگ خطر قطع خودسرانه داروها


۱۴۰۱/۰۴/۱۱ - ۱۰:۲۳ | کد خبر: ۲۳۱۵۲ چاپ

متخصص قلب و عروق گفت: بیماران نباید به هیچ عنوان داروهای قلبی و کنترل‌کننده آریتمی، داروهای فشار خون، داروهای ضداضطراب و افسردگی و غیره را خودسرانه قطع کنند.

زنگ خطر قطع خودسرانه داروها
کلانشهر:مرجان ثابتی در رابطه با داروهایی که نباید خودسرانه قطع شود، اظهار کرد: داروهای فشار خون، رقیق‌کننده خون، ضد اضطراب و افسردگی، استروئیدها (پردنیزولون)، کنترل‌کننده اریتمی نباید به هیچ‌وجه خودسرانه قطع شود.

وی در رابطه با داروهای فشار خون، افزود: داروهای فشار خون به کنترل ضربان قلب و جریان خون در عروق کمک می‌کند، در صورتی که بیمار مصرف این داروها را ناگهان و به یک‌باره قطع کند، خود را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. در این شرایط امکان دارد ضربان قلب سریع‌تر از حد معمول شود. همچنین احتمال ایسکمی (نرسیدن خون کافی) قلب و حمله قلبی افزایش پیدا می‌کند.

این متخصص در رابطه با داروهای رقیق‌کننده خون، تصریح کرد: وارفارین، پلاویکس، ریواروکسابان، اپیکسابان، دابیگاتران از جمله این داروها است که به پیشگیری از لختگی خون در عروق کمک می‌کنند و قطع ناگهانی مصرف این داروها سبب انسداد عروق شده و حتی به سکته قلبی یا مغزی منجر می‌شود.

متخصص قلب و عروق در رابطه با داروهای ضداضطراب و افسردگی، گفت: الپرازولام، سرترالین، سیتالوپرام، فلوکستین و غیره از جمله داروهای ضد اضطراب و افسردگی هستند که خود درمانی از مشکلات شایع این داروها بوده و با پیامدهای خطرناکی همراه است و قطع ناگهانی این داروها در موارد با دوزهای بالا می‌تواند به حمله قلبی منجر شود.

ثابتی با بیان اینکه مصرف داروهای ضداضطراب و افسردگی برای مدت زمان طولانی باعث می‌شود فرد به لحاظ روانی به آن‌ها نیاز داشته باشد؛ بنابراین تشخیص زمان قطع مصرف این داروها تنها برعهده پزشک معالج است، اظهار کرد: سردرد، خواب‌آلودگی، تپش قلب، تعریق، تهوع، درد بدن از عوارض قطع ناگهانی داروها است.

وی در رابطه با استروئیدها (پردنیزولون)، افزود: بدن هورمون طبیعی استروئید موسوم به کورتیزول را که ویژگی ضد التهابی دارد تولید می‌کند. در صورتی‌ که فرد به یک‌باره مصرف استروئیدها را قطع کند، بدن حدود یک هفته زمان نیاز دارد تا مجدد بتواند کورتیزول تولید کند. این شرایط به احساس ضعف، استفراغ و درد شکم، افت فشار منجر می‌شود.

این متخصص با اشاره به داروهای قلبی و کنترل کننده آریتمی، خاطرنشان کرد: بیماران نباید تحت هیچ شرایطی داروهای قلب خود را به یکباره قطع کنند.

نظر شما:

security code