به‌گفته دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی به‌دلیل مشکلات اساسی کنار گذاشته شده و طرحی در حمایت از حقوق کاربران جایگزین شده است.

طرح ساماندهی پیام رسان های خارجی کنار گذاشته شد

کلانشهر: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی از حدود سه سال پیش در مجلس طرح شد. این طرح به‌دنبال آن بود تا فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی را در کشور تحت نظر قانون دربیاورد و درصورت تخطی پیام‌رسان‌ها در این خصوص، این برنامه‌ها مسدود شوند؛ درنتیجه فعالیت کاربران ایرانی در پیام‌رسان‌ها یا استفاده از فیلترشکن برای دسترسی به آن‌ها جرم تلقی شود.

برخی دیگر از مفاد این طرح، احراز هویت کاربران اینترنت، سپردن ورودی و خروجی پهنای باند کشور به نیروهای مسلح و محاسبه دو برابری پهنای‌باند پیام‌رسان‌های خارجی نسبت به پیام‌رسان‌های داخلی بود.

روز گذشته برخی رسانه‌ها خبر دادند که طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی در هفته جاری برای بررسی به صحن علنی مجلس فرستاده می‌شود. همین موضوع واکنش وسیع و اعتراض‌آمیز کاربران فضای مجازی را در پی داشت. حدود یک ماه قبل نیز این مسئله مطرح و البته دوباره تکذیب شده بود.

درنهایت یک مقام مسئول زبان گشود و اعلام کرد که طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی به‌طور کلی منسوخ شده است. دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در واکنش به بررسی این طرح در مجلس طی روزهای آتی در توییتی گفت:

تا جایی که من می‌دانم این گزاره‌ها مربوط به طرح قبلی در مجلس دهم است که کنار گذاشته شده و طرح در دستور کار مجلس فعلی، تفاوت اساسی در موضوع و حیطه و مفاد دارد.

 

یاسر جلالی همچنین در پاسخ زومیت توضیح داد طرحی که در دستور کار مجلس قرار دارد، قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی است و اختلاف اساسی با طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی دارد. جلالی در یک توییت دیگر گفت طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی به‌دلیل مشکلات اساسی، عملا کنار گذاشته شد. وی افزود طرح جدید نیز تاکنون در جایی منتشر نشده و آخرین نسخه آن مربوط به اسفندماه ۱۳۹۹ است.

با توجه به اینکه هیچ اطلاعات دیگری درخصوص طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در دسترس نیست و نمایندگان مجلس هم در این خصوص اطلاع‌رسانی نکرده‌اند، احتمالا باید تا انتهای این هفته برای آگاهی‌یافتن از متن و مفاد طرح مدنظر مجلس منتظر بمانیم.

نظر شما:

security code