بی تفاوتی به 800سال تاریخ در گیلان

گزارش تصویری؛ فاتحه ای برای بقایای «اِسپی مَزگِت» قدیمی ترین مسجد گیلان 


۱۴۰۲/۱۲/۲۶ - ۱۶:۱۱ | کد خبر: ۴۲۳۰۱ چاپ

اداره میراث فرهنگی گیلان از کمبود اعتبار برای مرمت می گوید و عده‌ای از دوستداران آثار تاریخی، از بی توجهی برخی ساکنان بومی گلایه می کنند و همچنین سوداگران اشیای عتیقه که به طور مداوم محدوده این اثر تاریخی را می‌‍کاوند

گزارش تصویری؛ فاتحه ای برای بقایای «اِسپی مَزگِت» قدیمی ترین مسجد گیلان 
اختصاصی کلانشهر: ارسلان محمدنیا: 23سال بعد از آنکه «اِسپی مَزگِت» قدیمی ترین مسجد گیلان به ثبت ملی رسید این اثر تاریخی در آستانه نابودی کامل قرار گرفته است.

«ایسپیه مزگت» یا «اِسپی مَزگِت» در زبان تالشی به معنای مسجد سپید با حدود 800سال قدمت در روستای دیناچالِ شهر پره ‌سر رضوانشهرِ تالش قرار دارد.

چند سال قبل و هنگام مرمت بخش هایی از بقایای این مسجد، سقف موقت روی بعضی از ستون های آن نصب شده بود که به دلیل سرقت پایه‌های داربست، اداره میراث فرهنگی گیلان، سقف موقت را جمع آوری کرد. با این احتمال که ممکن است تخریب سقف موقت،به بنای اصلی آسیب برساند. هم اکنون اما چیز زیادی از سازه های این مسجد باقی نمانده است. اداره میراث فرهنگی گیلان از کمبود اعتبارات می گوید و عده‌ای از دوستداران آثار تاریخی، از بی توجهی برخی ساکنان بومی گلایه می کنند و همچنین سوداگران اشیای عتیقه که به طور مداوم محدوده این اثر تاریخی را می‌‍کاوند و هربار ضربه ای به بقایای آن وارد می کنند را در تخریب این اثر تاریخی مقصر می دانند.

اوایل اسفندماه امسال مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان از شناسایی و دستگیری یک متهم به همراه کشف دستگاه فلزیاب در بنای تاریخی اسپی مزگت خبر داد.

جهانی با تاکید بر لزوم ساماندهی بناهای تاریخی از طرق مختلف و از جمله صندوق توسعه و احیا گفت در صورت تعامل و همکاری اداره‌کل منابع طبیعی استان گیلان، از آنجایی که برای بنای تاریخی اسپی مزگت سرمایه‌گذار وجود دارد، واگذاری بنا و محیط پیرامون آن برای توسعه گردشگری در عین حفاظت و مرمت از اثر تاریخی مذکور در دستور کار قرار خواهد گرفت.
اینکه سال آینده شاهد مرمت این اثر تاریخی خواهیم بود یا شاهد نابودی کامل اسپی مزگت،را زمان روشن می کند.