گردوغبار در آسمان گیلان

علت آلودگی هوای گیلان چیست؟


۱۴۰۰/۰۲/۳۰ - ۱۸:۵۹ | کد خبر: ۱۳۸۳۷ چاپ

سایت‌های هواشناسی و کارشناسان این حوزه خبر از گردوغبار در گیلان می‌دهند. علت گردوغبار شکل‌گیری چشمه‌های گردوخاک روی مناطق بیابانی آذربایجان و سواحل روسیه گزارش شده است.

علت آلودگی هوای گیلان چیست؟
اختصاصی کلانشهر: دکتر سمانه نگاه، کارشناس هواشناسی در گفت‌و‌گو با کلانشهر گفت: از حوالی صبح امروز با شکلگیری چشمه‌های گردوخاک روی مناطق بیابانی کشور آذربایجان و بخش‌هایی از سواحل روسیه، با توجه به جهت شمالی جریانات از سمت مناطق یاد شده، توده‌ی گردوخاک به سمت بخش‌های جنوبی دریای خزر و به‌ویژه ایستگاههای ساحلی گیلان گسیل شد. به‌تدریج با افزایش سرعت باد شمالی، تقریبا همه ایستگاه‌های جلگه ای گیلان، هوای غبارآلود، کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوای تنفسی و پدیده‌ی گردوخاک را تجربه کردند. این پدیده به‌خوبی در تصاویر دریافتی از ماهواره قابل مشاهده بوده و توسط کارشناسان هواشناسی، پیش بینی و اعلام شد.

این کارشناس هواشناسی گفت: جنس این ریزگرده می‌تواند با توجه به منشا، ترکیبی از ذرات شن، ماسه و نمک بوده و ابعادشان ٢ تا ١٠ میکرون است.

شایان ذکر است با توجه به شرایط کم بارشی امسال، کاهش رطوبت خاک در سرزمین‌های کم بارش اطراف خزر و گسترش بیابان‌زایی، احتمال افزایش وقوع آن در تابستان امسال نیز وجود دارد.

علت آلودگی هوای گیلان چیست؟