غالب صید صیادان پره دو گونه کفال و ماهی سفید بوده و سه درصد نیز سایر آبزیان دریای کاسپین صید شده است

افزایش ۳۷ درصدی صید ماهیان استخوانی در سواحل گیلان
کلانشهر- مدیرکل شیلات گیلان از صید ۶۰۰ هزار و ۴۹۸ کیلوگرم انواع ماهیان استخوانی در سواحل استان خبر داد و افزود: ۴۷ شرکت صیادی پره از ۲۰ مهرماه ۱۴۰۰ تاکنون موفق شدند این مقدار ماهی را صید کنند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد افزایش داشته است.

عظیم مدبری اظهار داشت: غالب صید صیادان پره دو گونه کفال (۵۲ درصد ) و ماهی سفید ( ۴۵ درصد) بوده و سه درصد نیز سایر آبزیان دریای کاسپین صید شده است.

وی ارزش فروش ناخالص این مقدار صید را ۶۰۱میلیارد ریال و علت اصلی افزایش را تلاش ۳۰ درصدی تعداد پره کشی ها صیادان دانست.

مدیرکل شیلات گیلان در ادامه اظهار داشت: از ۲۰ خرداد تا پایان آذرماه امسال پنج هزار و ۵۵ تن کیلکا در سواحل گیلان صید شده است که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است .

مدبری ارزش فروش ناخالص این مقدار صید را ۲۹۲ میلیارد ریال اعلام و خاطرنشان کرد: از این مقدار صید چهار هزار و ۹۰۹ تن به مصرف پودری و ۱۴۶ تن به مصرف انسانی رسیده است.

استان گیلان ۳۰ فروند شناور صیادی کیلکاگیر دارد و حدود ۲۴۰ نفر صیاد در این شناورها به صید می پردازند. کیلکا ماهیان با استفاده از تورهای قیفی شکل مجهز به نور صید می شوند.

ماهی کیلکا با جثه بسیار کوچک (به طول متوسط ۷ تا ۱۰سانتی متر و وزن ۷ تا ۱۰ گرم) سرشار از پروتئین، ویتامین و کلسیم است. تاکنون سه گونه ماهی کیلکا آنچووی، چشم درشت و ماهی کیلکا معمولی در دریای کاسپین گزارش شده است. ماهی کیلکا در طول روز به صورت گله متراکم یافت می شود و با تاریک شدن هوا پراکنده می گردند. فرمانده شناورهای صید کیلکا قبل از تاریک شدن هوا با استفاده از دستگاه ماهی یاب عملیات تعقیب گله های ماهی کیلکا را انجام می دهد.